Eens in de zoveel tijd lijkt het te moeten gebeuren: je personeelsleden vinden één voor één een andere werkplek. Gaan weer studeren of gaan met pensioen. Dan zit jij dus mooi met de gebakken peren. Want waar haal je nu zo snel weer goed personeel vandaan? Tijd om zelf te gaan zoeken heb je bijna niet. Jij moet zorgen dat je bedrijf blijft draaien en je hebt dus wel wat anders aan je hoofd. Dit is het moment dat je een recruitment bureau gaat inschakelen. Je brengt ze op de hoogte van jouw wensen en eisen en zij zoeken de meest geschikte kandidaten voor je uit. Je kunt zelf de sollicitatiegesprekken voeren. Het recruitment bureau doet alleen gepaste voorstellen. Zo heb je in een mum van tijd weer personeel voor alle functies binnen je bedrijf.
Een recruitment bureau neemt je veel zorgen uit handen
Want waar begin je met zoeken naar medewerkers? Een advertentie zetten? Een bericht uitsturen via je social media-kanalen? Het kan wel iets opleveren, maar succes is dan lang niet gegarandeerd. Door gebruik te maken van een recruitment bureau zorg je dat je er zelf verder niets aan hoeft te doen. Zij hebben een enorm netwerk en kennen de juiste mensen voor jouw bedrijf. Dit kunnen mensen zijn die, om wat voor reden dan ook, thuis zitten, maar ook mensen die aan het werk zijn in een totaal andere branche. Over achtergrondchecks hoef jij je geen zorgen te maken. Ook die worden voor je geregeld.
Zijn er ook nadelen aan zo’n bureau?
Je zou het als een nadeel kunnen ervaren dat je de regie uit handen geeft. Iemand van buiten jouw organisatie gaat kandidaten zoeken voor functies binnen jouw bedrijf. Een buitenstaander die na een gesprek met jou de complete bedrijfscultuur moet snappen om de goede kandidaten te kunnen selecteren? Dat is geen sinecure. Maar de mensen van een recruitment bureau zijn daar juist op getraind. Zij kennen de markt, zij kennen de mensen en zij kunnen dus voldoen aan jouw wensen.
Jij betaalt, dus jij bepaalt!
Jij blijft opdrachtgever en eigenaar van het bedrijf. Daarom bepaal jij nog steeds wie er op gesprek mag komen en wie er uiteindelijk aangenomen gaat worden. Je kunt wel luisteren naar het advies van de recruiter, maar het gaat nog steeds om jouw bedrijf. Toch is ook hier een beetje “out of the box” denken soms heel verfrissend. Ga eens in gesprek met iemand uit een heel andere branche of buiten het door jou aangegeven profiel. Wie weet wat dat oplevert?